Acesta este al ultimul articol din seria Reguli De Igienă Mentală. Articolele au fost concepute ca să îți ofere câteva sfaturi și idei care au ca scop menținerea echilibrului psihic. Aplicând aceste idei, îți vei îmbunătăți în timp calitatea vieții.

  1. Reguli De Igienă Mentală - Stop joc!

  2. Reguli De Igienă Mentală - Curățenie Generală
  3. ► Reguli De Igienă Mentală - Concentrare Maximă

Asocierea cu oameni care inspiră

Oamenii cu care ne petrecem o majoritatea timpului au un impact major asupra atitudinii noastre de viață. Pentru o atitudine sănătoasă, cel mai simplu este să ne asociem cu oameni capabili, de la care avem ce învăța.

Ascultând sau urmărind în mod repetat ce au acești oameni de zis, vom prelua puțin câte puțin din mentalitatea și ideile lor inspirate. Oamenii de succes gândesc altfel, e evident. Au trecut prin greutăți, le-au depășit, au devenit mai puternici și încrezători.

În era tehnologiei și a comunicării rapide, avem acces la absolut toate informațiile de care avem nevoie, inclusiv la mentalitățile oamenilor de succes. Depinde doar de noi să-i căutăm și să-i găsim pe cei care vorbesc pe limba noastră.

Cum poți ajunge la ei? Prin cărțile pe care aceștia le scriu. La evenimentele pe care aceștia le organizează. Sau chiar pe internet.

Găsirea liniștii interioare

Cu toții ne dorim să fim acceptați pentru cine suntem. Ar fi plăcut să renunțăm la măștile pe care le purtăm doar de dragul societății. Ar fi plăcut să să nu mai pretindem că suntem altcineva. Ar fi ideal să găsim un spațiu în care să fim noi înșine, așa cum simțim cu adevărat.

Doar așa putem accesa pacea sufletească, liniștea interioară. Am scris despre semnele care apar când îți găsești liniștea interioară în articolul de mai jos.

10 semne că ți-ai găsit liniștea interioară

Jurnalul Succeselor

De cele mai multe ori, ne așteptăm ca alții să recunoască realizările și meritele noastre. Dar de fapt, noi ar trebui să le vedem primii. Și să ne oferim primii laudele pe care le căutăm, pentru treaba bună pe care am făcut-o.

Cel mai simplu e să facem o listă cu toate realizările (mici sau mari) avute în ultimii 2 ani, în toate aspectele vieții (personal, profesional, relațional).

Când vei termina lista, vei fi uimit(ă) de cât de multe ai reușit să înveți, cât de mult ai reușit să te dezvolți și să contribui de-a lungul timpului. Lista nu trebuie să fie în ordine cronologică. Recomand să scrii realizările în ordinea în care îți vin în minte.

Iertarea

Nu ne place să recunoaștem public atunci când greșim. Unele persoane poate că merită să ne purtăm mai frumos cu ele. Dacă nu ne cerem iertare când greșim și nici nu ne oferim scuzele, vom purta cu noi o vină nerostită. Deși aparent e ceva neimportant, vina acționează ca un balast invizibil asupra psihicului.

Vina nerostită este unul dintre consumatorii de resurse personale. Când renunți la vină, îți eliberezi sufletul de o parte din bagajul emoțional și regretele care nu îți mai sunt de folos. Dacă nu-ți poți cere iertare de dragul altuia, măcar fă-o pentru binele tău. Pentru ca inima ta să fie mai ușoară.

Și, în primul rând, să ne iertăm pe noi înșine. Pentru toate deciziile mai puțin inspirate, pe care oricine le ia de-a lungul timpului.

Exprimarea Recunoștinței

Emoția recunoștinței este unul dintre cei mai puternici catalizatori ai schimbărilor pozitive. Pentru a o integra în viața ta de zi cu zi, te invit să o exprimi zilnic, pentru a-ți antrena focus-ul mental.

Ce îți place la tine cel mai mult? Corpul tău? Zâmbetul tău? Gândirea ta? Atitudinea ta? Autocontrolul de care dai dovadă, în situații critice? Personalitatea ta? Încrederea în tine? Curajul?

Exprimă aceste aspecte pe care le apreciezi la tine. Fie în scris, fie cu voce tare, fie în gând, fie printr-un cântecel la duș. Pentru câteva minute, focalizează-te asupra ceea ce iubești la tine.

Dacă ai nevoie de mai multe informații, recomand să citești articolul Jurnalul Recunoștinței.

Acceptarea pierderilor și a schimbărilor inevitabile

Într-una dintre cărțile din seria Dune, scriitorul Frank Herbert spunea

Singura permanență este schimbarea

Deși e incomod să discutăm despre asta, nimeni și nimic nu va rămâne în viețile noastre pentru totdeauna. Așa că îți dau un mic sfat. Nu lua nimic de-a gata. În orice clipă, poți fi pus în situația de a pierde totul. Și de a reconstrui de la zero.

Te invit să apreciezi chiar din această clipă tot ce e prezent în viața ta acum. Apoi, găsește curajul de-a accepta schimbarea ca pe o parte necesară a vieții. Atunci când nici nu ne schimbăm și nici nu evoluăm, de fapt murim. Schimbarea face loc pentru nou.

Semințele înnoirii împing orbește lutul fertil, tot mai sus, înspre soarele încă eclipsat (Sam Keen, cartea Fire In The Belly)

Când te aștepți mai puțin, poți pierde părinți sau oameni dragi. Nu îți spun asta ca să te întristez, ci doar ca să te fac conștient de caracterul temporar al vieții. Mulțumește chiar acum pentru toți oamenii dragi pe care-i ai alături de tine, înainte să fie prea târziu.

Și ai încredere că viața poate continua și dincolo de schimbările sau pierderile pe care nu le putem înțelege. Viața noastră poate lua o formă diferită, în care putem ajunge să jucăm un rol mult mai important.

Iar durerea asociată pierderii are rolul ei. Ne poate face atât mai puternici, cât și mai maturi. Dar și mai deschiși în fața curgerii neoprite a vieții.

Doar când înțelegem că durerea este un catalizator al schimbării, ea devine o punte de trecere, în căutarea nesfârșită a iubirii.

Artileria Grea #1: O vizită la psiholog

Un psiholog te poate ajuta atunci când nu mai poți face față problemelor de unul singur. Un psiholog bun va ști cum să te asculte. Va fi ca și o oglindă pentru tine. Te va face să îți vezi problemele din altă perspectivă. Și te va ajuta să iei decizii mai inspirate.

Și, dacă e un psiholog foarte bun, îți va face și un ceai delicios ;)

Artileria Grea #2: Terapie și ajutor medical specializat

Dacă nici una dintre strategiile anterioare nu funcționează, atunci recomand ajutorul de specialitate. Uneori nici toată gândirea pozitivă din lume și nici recunoștința nu mai funcționează. În acel moment, pentru regăsirea echilibrului psihic, e nevoie fie de psihoterapie, fie de tratament medicamentos (adică pastile), la recomandarea medicului.

Dar pastilele, cum ar fi antidepresivele, ar trebui să fie întotdeauna ultima opțiune. Dacă se ajunge acolo, ține minte că ele ajută doar temporar. Chiar și în această situație, trebuie urmate reguli stricte de igienă mentală, multe dintre ele descrise în această serie de articole.

Cei care văd în pastile prima și unica soluție pentru problemele lor, vor ajunge la mila sistemului medical. În vremurile în care trăim, scopul sistemului medical este în primul rând să facă bani de pe urma bolnavilor. Dacă ești norocos, poate că te și vindecă, după ce ai finanțat vreo 5-10 ani.

Insist, pastilele sunt ultima opțiune. Cei care ajung în această situație, ar trebui să facă tot posibilul să scape de ele cât mai repede. Asta ca să evite interacțiunea prelungită cu sistemul medical.

Acesta a fost ultimul articol din seria Igienă Mentală. Dacă nu ai reușit să citești articolele anterioare, le poți accesa mai jos.

  1. Reguli De Igienă Mentală - Stop joc!

  2. Reguli De Igienă Mentală - Curățenie Generală
  3. ► Reguli De Igienă Mentală - Concentrare Maximă

Și nu uita…

… ai întotdeauna grijă de sufletul și de mintea ta, orice ar fi!